Hazai állatorvosok Facebook oldalai 2018. Véleményező 2. rész – A Top 12 válogatás

Előzmények

2018 márciusában Facebook oldalunkon útjára indítottunk egy felhívást (Véleményező), melyben arra kértük az állattartókat, fogalmazzák meg, milyen alapvető elvárásaik vannak egy állatorvosi praxis Facebook oldalával kapcsolatban, mitől lesz jó egy ilyen oldal, mi kelt bennük jó benyomást, mi nem. A megadott válaszokat figyelembe véve, mintegy állattartói szemüveggel az orrunkon számtalan praxis oldalát néztük át, köztük természetesen azokat is, melyeket a Véleményező válaszadói ajánlottak. Jelen Véleményező (beleértve az oldalválogatást) tehát nem általános közösségi média marketing elemzés, az 1. részben elhangzottak nem értékesítési, üzleti tanácsok, hanem arról szólnak, az ügyfelek hogyan látják, hogyan ítélik meg ennek a speciális kommunikációs felületnek a tartalmát.


Egy állatorvosi praxis Facebook oldalának ugyanis nem az a célja, hogy boldog-boldogtalant szórakoztasson, hanem hogy definiálja magát a praxist (image-építés), az elérhető állategészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban hatékony tájékoztatást nyújtson meglévő és potenciális ügyfelei számára, valamint hogy az oldal által elérhető közegben - az állattartási kultúra fejlődése érdekében - hitelesen képviselje az állatorvoslással, állattartással, állatvédelemmel stb. kapcsolatos, adott kornak megfelelő ismereteket.


Az előző részben részletesen taglaltuk, az ügyfelek milyennek szeretnék látni egy állatorvosi praxis Facebook oldalát. Tökéletes mintapéldát nem találtunk, ellenben kiválogattunk 12 olyan hazai oldalt, melyek a jelenlegi mezőnyben tartalmilag a legjobbnak találtattak. A bekezdést követő logókra kattintva ezek az oldalak megtekinthetők. A kiválasztott 12 oldalt már nem rangsoroltuk tovább (és nem áruljuk el, nekünk melyik tetszett a legjobban), egyfelől mert úgy véljük, mindegyik oldal csiszolható, fejleszthető és bővíthető, másfelől ezen a ponton szeretnénk hátralépni és a további sorrendet az Olvasók ítéletére bízni. Ezért e cikk végén szavazni is lehetett, az eredmények bemutatása előtt viszont röviden megindokoljuk, miért pont ezek az oldalak szerepelnek a Top 12-ben.

Állatorvosok facebook oldalai – Top 12 válogatás (betűrendben)

Alpha-Vet Állatkórház   Bogárd-Vet Állatorvosi Rendelő   Délpesti Állatgyógyászati Központ   Fehérvári Állatorvos

Focus-Vet Állatorvosi Rendelő   Mátyás Állatorvos Központ   Murmuczok Állatgyógyászati Centrum   Napkelet Állatorvosi Rendelő

Óhegyi Állatorvosi Rendelő   Szekeres-Vet   Szombathelyi Állatkórház   TutiVet Állatorvosi Rendelő

A válogatás szempontjai

Röviden először arról, miket nem vettünk figyelembe a tartalommustra és a Top 12 válogatás során.

  1. A személyes profilként beregisztrált céges Facebook oldalakat,
    mivel egyrészt tiltja a Facebook szabályzata, másfelől olyan alapvető technikai lehetőségek hiányoznak az ilyen felületekről, amelyek miatt esélytelenek voltak eme válogatásban a Facebook oldalakkal szemben.
  2. Az oldalkövetők számát,
    mivel ez a szám más oldalak esetében sem a minőség mércéje. Egy állatorvosi praxisnak sajátos, viszonylag szűk célcsoportja van (pl. adott terület állattartói, adott szakterület iránt érdeklődők). Egy kisebb település alapszolgáltatást nyújtó rendelője esetében pl. természetes, ha az oldalnak „csak” pár száz követője van. Ha a szolgáltató webáruházat is működtet, akkor várhatóan több oldalkedvelésre törekszik, de ez itt, mint mondottuk, nem online marketing elemzés.
  3. A termékreklámokat.
    (Az eddigiekből bizonyára világos, ez miért nem volt szempont.)
  4. A láthatatlan információkat,
    azaz nem értékel(het)tük, amit nem láttunk. Noha evidensnek tűnik, mégsem volt könnyű figyelmen kívül hagynunk azokat az előzetes információkat, melyek máshonnan, tehát nem a konkrét Facebook-oldalról származtak (pl. szakmai teljesítmény, hírnév, kommunikáció más felületeken). A válogatás végére mi is meglepődtünk, kik nem kerültek be a Top 12-be.
  5. A Véleményező meghirdetése utáni posztokat és változtatásokat.

Hogyan zajlott a tartalommustra?

1.

Első körben egy egyszerű, de nagyon szigorú szűrést alkalmaztunk, melynek lényegét korábban így fogalmaztuk meg: „Az állatorvosi tevékenység egy szolgáltatás, ezért a meglévő, vagy leendő ügyfelek szempontjából is alapvető információnak számít, hogy ki, mit, hol és mikor csinál és hogyan lehet a szolgáltatóval kapcsolatba kerülni.” Ennek értelmében az előválogatáson csak azok az oldalak mentek át, melyek tartalmazták a következő információkat:

  • szolgáltatás helyszíne,
  • nyitva tartás, rendelkezésre állás ideje,
  • telefonszám.

Vérzett a szívünk, milyen ígéretes tartalmú oldalak hullottak ki ebben a körben, de eme információs minimumból nem engedhettünk. Az előválogatás során kiestek továbbá a csekély aktivitást mutató oldalak is, azaz amelyek esetében 2017. január 1. és 2018. február 28. közötti időszakban a posztok száma (átlagosan) kevesebb volt havi kettőnél. (Amennyiben az oldal 2017. január 1. után indult, értelemszerűen csak az indulás óta eltelt hónapokat vettük figyelembe.)

2.

A második körbe bejutott oldalak az alábbi vizsgálaton mentek át.

A) Részletes információk, tájékoztatás

  • Kik dolgoznak a rendelőben, szakterületükről, munkarendjükről megtudunk-e valamit?
  • Az elérhető szolgáltatásokról, felszereltségről tájékoztat-e az oldal?
  • Jellemző árakról megtudhatunk valamit?
  • Helyettesről, ügyeletről kapunk információt?

B) Tartalom, posztok, jegyzetek elemzése (oldalanként 2017. január 1-ig visszamenőleg).

  • Törekedik ismeretterjesztésre, felvilágosításra?
  • Bemutat saját eseteket? Van szakmai tartalom?
  • Bevonja a saját ügyfeleit a kommunikációba?

Az adott oldal továbbjutott a harmadik fordulóba, ha a vizsgálat során a feltett kérdésekre legalább három esetben igen volt a válasz. Tekintve az 1. szűrésen továbbjutott szolgáltatók számát ez a vizsgálati fázis volt a legidőigényesebb.

3.

A harmadik fordulóba jutott oldalak mindegyikéről elmondható, hogy olyan irányt képvisel, amelyet mind állattartói, mind szakmai szempontból pozitívan értékeltünk. Ez (2018 tavaszán) mintegy negyven szolgáltatót jelentett, ebből próbáltuk kiválasztani azokat az oldalakat (eredeti terveink szerint 10-et, végül pedig 12-t), amelyek összességében a legjobb benyomást keltették a Facebookon az állatorvosi szakmáról. A válogatásnak ez volt a legnehezebb és egyben legtöbb vitával járó része, hiszen a szolgáltatók oldalai szempontrendszerünknek más-más elemeiben voltak erősek. Akadnak olyan szolgáltatók, akik nem kerültek be végül a Top12-be, holott bizonyos területeken példaértékű a tájékoztatásuk, vagy pl. nagyon jól kommunikálnak Facebook felületen. Őket arra kérjük, fussanak végig cikkünk előző részén, mert valószínűleg csak néhány kiegészítésre van szükség az oldalukon.

A közönségszavazás eredményétől függetlenül gratulálunk a tartalommustra döntőseinek!

Továbbá ezúton jelezzük, hogy az állatorvosi Facebook oldalak kezelőinek technikai (oldalindítás, beállítások, módosítások), vagy tartalomkialakítással kapcsolatos kérdéseire mindenkor szívesen (és díjmentesen) válaszolunk az alábbi e-mail címen: info@debra24.hu.